پروژه ارتقاء و کارآمدی تبلیغ سنتی
اسفند ۳۰, ۱۳۹۵
خداحافظ پوستین خالی !
فروردین ۱۸, ۱۳۹۶


محمد همایونفر

سالها پیش ، در تحلیل نیاز های انسان بر مبنای انسان شناسی اسلامی هرمی را تحت عنوان هرم نیازهای انسان ابدی ترسیم کردم که به نظرم بسیار کارآمد تر از هرم مازلو می تواند باشد و در عین حال مزایای هرم مازلو را نیز در خودش دارد . بد نیست یادآوری کنم ایده مدلپردازی این هرم را از مباحث استاد عزیزم محمد شجاعی در خصوص انسان شناسی از دیدگاه قران و روایات گرفته ام . تصویر هرم را به همراه توضیحات مختصری اینجا به اشتراک می گذارم .

بر اساس این چینش و طبقه بندی ، نیازهای انسان در سبک زندگی اسلامی از نیازهای پایه و حسی به عنوان قاعده هرم آغاز می گردد و در قله هرم نیازها و کیفی ترین سطوح ، نیازهای فراعقلی یا همان خلیفه اللهی قرار می گیرند .
نیازهای خلیفه اللهی در واقع همان ظرفیت های اختصاصی انسان به عنوان اشرف مخلوقات است که می تواند با دستیابی به آنها به قرب الهی و جذب و کسب صفات و اسماء حق تعالی منتهی گردد .
بر اساس این هرم ساماندهی به نیازهای انسان در تمام سطوح و طبقات سبک زندگی باید هم جهت و در راستای دست یابی به نیازهای خلیفه اللهی باشد . در واقع مسیر و جهت حرکت به سوی قله تکلیف وضعی
ت حرکت در دامنه را مشخص می کند .
این طبقه بندی از نیاز های اساسی انسان بر اساس تعریف انسان ابدی و برگرفته از مفهوم انسان در منابع معرفتی دینی است.
انسانی که دنیای طبیعت تنها منزل گاهی در مسیر بازگشت او به سوی مبدأ او محسوب می شود.
انسانی که صرفاً حیات دنیایی او بستر و خواستگاه نیاز های او محسوب نمی گردد. بنابر این چنین انسانی با وجود دو بعد طبیعی و روحانی دارای نظامی از نیاز هاست که لازم است در مسیر حرکت او به سمت آخرت سامان دهی گردد.
در واقع زندگی دنیا و تمام ابعادش مجموعه ای از پاسخ ها به این نیاز های طبیعی و روحانی است.
نکته اساسی و مهم در نسبت میان دین و هرم نیاز های انسان ابدی، این است که به واسطه دریافت برنامه ی دین در پاسخگویی به این نیاز ها، مخاطب بتواند مسیر پاسخ گویی به نیاز هایش را طوری تنظیم و ساماندهی کند که همه پاسخ هایش در خدمت و در جهت پاسخ گویی به نیاز اصلی و منحصر به فرد انسانی یعنی نیاز به قرب حق تعالی و جذب و کسب اسماء و صفات الهی قرار گیرد.
در حقیقت برای رسیدن به قله خلیفة اللهی باید پاسخ گویی به نیاز های مخاطب تنظیم و جهت دهی گردد.
این تنظیم در واقع در همان سه حوزه اثر پذیری یعنی بینش، گرایش و رفتار اتفاق می افتد.
نکته قابل تأمل دیگر در این باره این است که نظر گاه و برنامه دین در تنظیم پاسخ های هر کدام از این سطوح در واقع سنخیت و تناسب با یکی از این حوزه های سه گانه دارد.
به عبارت دقیق تر، پاسخ گویی به نیاز های حسی، مطابق برنامه و نظر دین، همان اصلاح و تنظیم بخش مهمی از سبک زندگی و حوزه رفتار فردی و اجتماعی مخاطب است.
پاسخ گویی به نیاز های وهمی، عاطفی و نیاز های خیالی، اصلاح و تنظیم نظام محبت و حوزه گرایشات مخاطب مطابق شاخصه های الهی است.
و پاسخ گویی به نیاز های عقلی؛ انتقال دانش و آموزه های بینشی و کسب علم مفید مطابق با شاخصه های اسلامی و الهی است.
با تامین این سه دسته از نیاز ها بر اساس مدل و سبک زندگی اسلامی، امکان پاسخ گویی به اساسی ترین و مم ترین نیاز انسان که قرب است فراهم می گردد.

تخصص ها و مهارت ها: ۱- برنامه ریزی راهبردی ، ایده پردازی و طراحی و معماری پروژه های پژوهشی ۲-اجرای پروژه های سامانه های اطلاعاتی، داده پردازی و تحلیل کیفی ۳ - اجرای پروژه های گفتار پژوهی و مصاحبه عمیق ۴- طراحی و اجرای پروژه های فرهنگی و تولید نرم افزار های مالتی مدیا و اپلیکیشن موبایل ۵ - پژوهشگر و سخنران حوزه سبک زندگی و غرب پژوهی ۶ - روش شناسی حوزه اندیشه ورزی و پژوهش

1 دیدگاه

  1. مانتو گفت:

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =